Hae tästä blogista

perjantai 12. marraskuuta 2021

Inside job, Alex Hirsch jälleen vauhdissa uuden sarjan parissa

 Suurena Gravity Fallsin fanina olen luonnollisesti myös Alex Hirschin suuri fani. Kun Gravity falls päättyi, minä ja moni muu fani jäi innolla odottamaan Hirschin seuraavia projekteja. Netflixissä julkaistiin hiljattain Inside job-niminen aikuisille suunnattu animaatio, jota Alex Hirsch on ollut mukana tuottamassa. Olin enemmän kuin riemuissani kuullessani, että Hirsch on nyt tuottamassa aikuisille suunnattua animaatiota, koska aikuisten animaatiossa hänen luovuutensa pääsee paljon vapaammin oikeuksiinsa. Inside job on kuitenkin Shion Takeuchin luomus. Takeuchi on itsekin ollut mukana työstämässä Gravity fallsia kirjoitustiimissä. Hän on ollut myös Regular shown kirjoitustiimissä, sekä Disney Pixarin Mielensopukoissa elokuvan animaatiotiimissä, joten minulla oli todellakin korkeat odotukset Inside job sarjalle. En todellakaan pettynyt!

Inside job kertoo Cognito Incissä työskentelevästä Reagan Ridleystä, joka odottaa innolla ylennystä yrityksen pomoksi. Cognito Inc on salainen järjestö, joka hallitsee maailmaa. Kaikki salaliittoteoriat liskoihmisistä alieeneihin ja klooneihin ovat totta, ja Cognito Inc piilottelee totuutta. Reaganin saadessa toivomansa ylennyksen, se kuitenkin sisältää hänestä ikäviä ehtoja. Hän pääsee johtamaan Cognito Inciä Brett Hand nimisen uuden työntekijän kanssa. Brettin sosiaaliset taidot ovat huippuluokkaa, kun taas Reaganilla olisi niissä paljon parantamisen varaa. Heidän kollegansa ovat todella persoonallinen porukka: juoruamista rakastava Gigi Luigi on vastuussa Cognito Incin PR:stä, Glenn Dolphman on sotaa rakastava delfiininkehon omaava mies, Dr. Andre Lee on ryhmän biokemisti, joka testailee huumausaineita todella vapaalla kädellä, sekä Magic Myc, joka on yhdysmielen omaava sienimäinen alieeni. Pakkaa sekoittamassa on myös Reaganin isä Rand Ridley, joka on Cognito Incin ex-työntekijä, sekä paikan nykyinen pomo J.R., joka osaa poliitikon tavoin puhua itsensä ulos tilanteesta kuin tilanteesta.  

Tämä sarja on todella mielenkiintoinen, ja vetää katsojan mukaan heti ensimmäisessä jaksossa. Inside jobin maailma on hauska ja hienosti rakennettu. Tarinan idea on se, että kaikki hulluimmatkin salaliittoteoriat ovat totta. Maailmanrakennus ei tapahdu pelkästään selkeästi tarinan sisällä, vaan myös taustalla. Kun päähenkilöt esimerkiksi kävelevät Cognito Incissä paikasta toiseen, taustalla näkyy aina jotain mielenkiintoista, joka syventää Inside jobin mysteerejä, sekä lorea. Tämä on yksi aspekteista, joista nautin eniten tätä katsellessani, koska taustalle piilotetut yksityiskohdat antavat animaatioteoreetikoille syitä tehdä teorioita siitä, miten tarina voisi jatkua. 

Pidin Inside jobissa myös siitä, että se on todellakin täynnä yllätyksiä. Kaikki salaliittoteoriat, joita siinä käytettiin olivat minulle ennestään tuttuja, mutta Inside job lisäsi niistä jokaiseen oman persoonallisen twistinsä. Nämä persoonalliset twistit saivat aikaan paljon huumoria, sekä absurdeja tilanteita. Tässä tarinassa on niin paljon kaikenlaista odottamatonta, että sitä katsellessa ei voi tylsistyä. Lisäksi moni jakso sisältää parodioita, jotka liittyvät eri elokuviin ja populaari kulttuuriin. Huumori on Inside jobin keskiössä, ja sen vitsit toimivat todella loistavasti. Jaksot yhdistävät tunnettuja salaliittoteorioita ja populaari kulttuuri referenssejä ja parodioita nerokkaasti.

Jokainen hahmo on persoonallinen, ja heidän puuhiaan on todella hauska seurata sivusta. Hahmojen välinen kemia ja dialogit ovat riemastuttavan hauskoja, ja Inside job sisältää paljon samaistuttavia kohtauksia. Kaiken huumorin sekaan mahtuu kuitenkin myös sympaattisia hetkiä, jotka saavat katsojan tuntemaan myötuntoa hahmoja kohtaan. Katsoja pääsee yhdessä jaksossa jopa kirjaimellisesti Reaganin pään sisälle, joten voisin sanoa, että tämän sarjan hahmoihin pääsee todellakin tutustumaan perusteellisesti. 

Inside job loppuu nerokkaaseen cliffhangeriin, joka jättää katsojan janoamaan toista kautta. Odotan sitä innolla! Onneksemme Netflix on jo valmiiksi tilannut 20 jaksoa, joten voimme odottaa toista kymmenen jakson kautta kuulemma jo ensivuodeksi. Isona aikuisille suunnatun animaation fanina, olen pitkään odottanut sarjaa, joka viihdyttäisi minua yhtä paljon kuin esimerkiksi Rick and Morty, Bojack Horseman ja Tuca and Bertie, joten tämä sarja tuli juuri oikeaan aikaan. Lisäksi, en ollutkaan vähään aikaan katsonut scifi sarjoja, joten minua ilahdutti taas pitkästä aikaa päästä vähän scifeilemään. Suosittelen Inside jobia etenkin niille, jotka nauttivat Rick and Morty sarjasta, koska sen huumori on samankaltaista. Se ei kuitenkaan millään tasolla ole Rick and Morty kopio. Se on oma persoonallinen ja erittäin viihdyttävä kokonaisuutensa, joka aika ajoin jopa ylittää Rick and Mortyn.

Mitä mieltä sinä olet Inside jobista? Piditkö siitä yhtä paljon kuin minä? Mitä odotat seuraavalta kaudelta?

perjantai 5. marraskuuta 2021

Miksi Helluva boss on suurenmoinen sarja?

 Helluva boss on youtube animoija Vivziepopin luoma sarja, joka sijoittuu samaan fiktio maailmaan kuin hänen toinen sarjansa Hazbin hotel. Sen pilottijakso julkaistiin Youtubessa 25.11.2019, eli melkein tasan kaksi vuotta sitten ja sen tuorein jakso ilmestyi Vivzien kanavalle muutama päivä sitten. Halusin kovasti odottaa, että ensimmäinen kausi olisi pulkassa, ennen kuin kirjoittaisin postauksen tästä sarjasta, mutta tämä uusin jakso iski niin syvälle sydämeeni, etten malta olla puhumatta siitä. Tämä uusin jakso on tosin ensimmäinen osa ensimmäisen kauden finalesta, joten toivottavasti saamme pian nähdä myös viimeisen jakson.

Katsoessani Helluva bossia jakso kerrallaan näiden kahden vuoden aikana, joka ikinen jakso on saanut minut sanomaan "tämä on lempijaksoni". Tarina vain paranee jakso jaksolta! Pilotti antoi sarjasta sellaisen kuvan, että kyseessä olisi Family guyn tapainen tilannekomedia, joka sisältäisi paljon mustaa ja härskiä huumoria. Se, mitä Helluva boss on kuitenkin minulle antanut on paljon enemmän. Olen saanut rakastettavia hahmoja, upeita lauluja, naurukohtauksia, erittäin kaunista ja upeaa animaatiota, sekä sydämeni särkevää draamaa. 

Sarjan tarina sijoittuu helvettiin, jossa Blitzon johtama pienyritys tarjoaa murhapalveluita helvetin asukkaille. Blitzolla ja hänen työntekijöillään on pääsy ihmisten maailmaan, jossa he voivat kostaa asiakkaidensa puolesta niille, joille kyseiset asiakkaat kantavat kaunaa. Voidakseen päästä ihmisten maailmaan, Blitzo makaa säännöllisesti Stolas nimisen helvetin valtiaan kanssa, saadakseen lainata tämän Grimoire nimistä loitsukirjaa. 

Jaksojen edetessä saamme tietää enemmän lähes jokaisesta hahmosta, mutta minusta tämä sarja on erityisesti Blitzon henkilöhahmotutkimus. Monessa jaksossa on mukana joku hahmo, joka liittyy vahvasti Blitzon menneisyyteen, tai hahmo, joka jotenkin peilaa tai tuo esiin Blitzon tuntemuksia. Myös muut päähenkilöt korostavat Blitzon hahmokehitystä tässä sarjassa. Millien ja Moxxien avioliitto on täydellinen peili Blitzon ja Stolaksen suhteelle, Loonan tarve olla itsenäinen taas korostaa Blitzon halua olla isä. Koko sarjan sisimmäksi aiheeksi nousee mielestäni Blitzon samanaikainen halu ja pelko olla rakastettu. 

Uusimman jakson loppu sai minut itkemään. Tätä en ollut todellakaan osannut odottaa kaksi vuotta sitten katsoessani pilotti jaksoa. En silloin osannut myöskään arvata, että tulisin niin syvästi välittämään kaikista sarjan hahmoista. Kaikki vaikuttivat alussa niin suurilta karikatyyreilta. Blitzo oli suurista asioista unelmoiva pomo, joka ei antanut työntekijöilleen ollenkaan yksityisyyttä. Moxxie oli koominen kevennys hahmo, Millie oli Moxxien lapsenintoa tihkuva murhanhimoinen vaimo, Loona oli... no, emoturri, ja Stolas taas vanha pervo, joka petti vaimoaan. Jotenkin Vivzie kuitenkin onnistui kirjoittamaan jokaisen näistä hahmoista rakastettavaksi. Tässä sarjassa ei ole yhtäkään hahmoa, josta ei voisi olla välittämättä. Jokainen hahmo on mieleenpainuva ja valloittava persoona.

Vaikka Vivziepopin tarinankerronta ja hahmot ovat ensiluokkaista tasoa, on pakko mainita myös tämän sarjan ääninäyttelijät. Blitzon ääninäyttelijänä toimii Youtubesta tuttu Brandon Rogers. Hän ei todellakaan saa tarpeeksi kunniaa ääninäyttelytaidoistaan. Olen seurannut hänen kanavaansa jo useampia vuosia, ja minusta hän oli aina täydellinen valinta Blitzon rooliin. Hänen Youtube kanavansa sketsit ovat juuri sellaisia, mitä voisi kuvitella Blitzonkin tekevän; rivoa, mustaa huumoria. Viimeisimmässä jaksossa Rogers kuitenkin yllätti minut täysin. Jakson loppuosa oli todella tunteellinen, ja Rogers näytteli tämän osan täydellisesti. Tiesin, että Rogers on ilmiömäinen näyttelijä, mutta hänen ääninäyttelynsä tässä surullisessa ja vakavassa kohtauksessa sai minut todellakin arvostamaan Rogersia miljoona kertaa enemmän.

Minua on myös yllättänyt, että Vivzie on saanut muitakin todella isoja nimiä ääninäyttelemään tähän sarjaan. Moxxien ääninäyttelijänä toimii esimerkiksi Richard Horvitz, joka tunnetaan roolistaan Invader Zim sarjan Ziminä. Moni Invader Zim fani on ilahtunut siitä, kun on päässyt Helluva bossissa kuulemaan Zimin äänen kiroilemassa. Yksi nimi, joka yllätti minut viidennen jakson lopputeksteissä täysin oli Norman Reedus, The Walking deadin Daryl. Hän ääninäytteli Strikeria, enkä minä ensimmäisellä katselukerrallani tajunnut sitä ollenkaan. Minua ilahdutti suuresti, kun sain kuulla kuinka upea Reeduksen lauluääni on. Minut yllätti myös ällikällä Verosikan ääninäyttelijä Cristina Valenzuela. Hänet tunnetaan muunmuassa The miraculous ladybugin Marinetten ääninäyttelijänä. Tästä syystä Verosika Mayday on saanut fandomissa yhdeksi lempinimekseen "Slutty Marinette".

Kun on saanut näin laadukkaita ääninäyttelijöitä mukaan sarjaan, ei ole mikään ihme, että sarjan laulutkin ovat erittäin laadukkaita. Niitä ei voi lakata kuuntelemasta, koska yhdistelmä upeita ääninäyttely suorituksia ja todella kaunista animaatiota, luo täydellisen kokonaisuuden. Jos pidit lapsuudessasi ja nuoruudessasi sarjoista, joissa oli mukana esimerkiksi yksi laulu per jakso, kuten Finias ja Ferb, tulet rakastamaan tätä sarjaa. Vivziepop on selkeästi itsekin kasvanut animaatiosarjojen parissa, joten hän todellakin tietää miten luoda meille muillekin animaatioiden kanssa kasvaneille koukuttava aikuisille suunnattu animaatiosarja. Omiksi suosikeiksini tämän kauden lauluista nousi ehdottomasti The House of Asmodeus, sekä Vacay to Bonetown. 

Voisin kehua tätä sarjaa maasta taivaisiin, tai no, helvettiin, koko päivän. Sen ensimmäinen kausi ei kuitenkaan vielä ole kokonaan pulkassa, joten en voi tehdä siitä kunnon arviota vielä. Voin vain hypettää sitä, kuinka innoissani olen ensimmäisen kauden viimeisestä jaksosta! Yksikään jakso ei ole ollut sellainen kuin odotin, joten en osaa edes esittää odotuksia siitä, mitä viimeinen jakso tuo tullessaan. Uskon ja toivon, että Blitzo saa selvitettyä välinsä Stolaksen kanssa jotenkin. Lisäksi minua huolettaa ajatus siitä, että Striker saattaa koettaa saada tehtävänsä loppuun, ja että Blitzo saattaisi mahdollisesti auttaa häntä siinä jotenkin. 

Mitä odotuksia sinulla on Helluva bossin ensimmäisen kauden viimeiselle jaksolle? Mistä itse pidit tällä kaudella? Mikä oli suosikkilaulusi? 

P.S. Jos et vielä ole nähnyt tätä sarjaa, se on ilmaiseksi katsottavissa Youtubessa. 

perjantai 29. lokakuuta 2021

Paras jumpscare videopelihistoriassa

Vieläkin halloweenia innolla odotellen, tällä viikolla ajattelin kertoa yhdestä mieleeni jääneestä jumpscaresta, eli hyppypelästyksestä. Peli, josta se on peräisin, on varmasti tuttu kaikille, jotka ovat olleet internetissä viime vuosina. Sen iloinen tunnusmusiikki, todella suloiset hahmot hymyssäsuin... eihän tämä näytä ollenkaan kauhupeliltä! 
Doki Doki Literature Club, tai lyhennettynä DDLC, julkaistiin Steamissa 22.9.2017. Se on Dan Salvaton kehittämä visual novel dating simulator peli, joka ei näytä yhtään pelottavalta. Kun pelaaja kuitenkin lataa tämän pelin, ruudulle ilmestyy varoitus, jossa pelaajalle kerrotaan, että tarina ei sovellu herkimmille. Tämä varoitus herätti huomiota, koska se vaikutti olevan aivan väärään paikkaan sijoitettu. Pelin ensimmäiset pari tuntia jopa vaikuttavat täysin normaaleilta. Pelaaja nimeää päähenkilön, joka lapsuudenystävänsä Sayorin painostamana liittyy kirjallisuuskerhoon ja tapaa siellä myös pelin muut tytöt: Yurin, Natsukin ja Monikan. Kaikki heistä edustavat jotakin animekliseetä. Natsuki on tsundere, Yuri on sivistynyt, mutta erittäin kiusallinen ja ujo, mutta Monika vaikuttaa heihin verrattuna suhteellisen normaalilta. (Tästä eteenpäin postaus sisältää valtavia spoilereita, joten suosittelen tsekkaamaan pelin itse, ennen kuin luet tämän pidemmälle!)

Yhdessä tytöt ja päähenkilö alkavat suunnitella mitä he tekisivät koulun festivaaleissa mainostaakseen kerhoaan. Tässä kohtaa pelaaja pääsee valitsemaan sen, kenen tytön kanssa hän haluaa suunnitella viikonloppuna kirjallisuuskerhon toimintaa festivaaleihin. Pelaaja voi valita kenet tahansa tytöistä, paitsi Monikan. Tämä tuntuu hiukan oudolta, mutta ehkäpä tämä tarkoittaa sitä, että Monikan saa valittua vain pelaamalla pelin läpi, tai hän on vain yksinkertaisesti tutoriaalihahmo. Kaikki ajallaan, ennen kuin pelaaja pääsee viettämään aikaa valitsemansa tytön kanssa, hänelle paljastuu, että Sayorilla ei ole kaikki hyvin. Lapsuudenystävä avautuu pelaajalle ja paljastaa sairastavansa masennusta. 

Tämä oli mielenkiintoinen ja tervetullut yllätys! Pelissä käsitellään aitoja tunteita, joihin oikeassa elämässäkin moni voi samaistua. Pienen keskustelun jälkeen Sayori vakuuttaa voivansa ihan hyvin, ja pelaaja pääsee jatkamaan tarinaa miettien tietenkin miten voisi auttaa Sayoria. Kun pelaaja kuitenkin menee seuraavana päivänä kouluun kirjallisuuskerhoon, Sayori ei ole paikalla. Monika on ainoa, joka kerhohuoneessa on. Hymysuin hän kertoo pelaajalle, ettei Sayorilla ole todellakaan kaikki hyvin. Yksi pelin tunnetuimmista dialogipätkistä ja meemeistä tuleekin juuri tästä kyseisestä kohdasta.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun minulla itselläni tuli vatsanpohjaan kammottava tunne katsoessani Jacksepticeyen läpipeluuta DDLC:stä. Muistan sen hetken, sen illan, kun katsoin tätä läpipeluuta. Pidätin melkein hengitystäni, kun päähenkilö kiirehti Sayorin kodille. Jacksepticeye klikkasi tarinassa eteenpäin ja avasi oven Sayorin huoneeseen, mistä tyttö löytyi hirttäytyneenä. Kun näin tämän kuvan ensimmäisen kerran, järkytyin todella. Tämä on paras jumpscare, jonka olen ikinä kokenut missään mediassa. Sayorin ruumis, musiikin yhtäkkinen muuttuminen, se koko hetki, piti silmäni liimautuneina ruudulle suu apposen auki yllätyksestä. Tämä jumpscare ei ollut vain nopea hypähdys, joka aiheuttaa mahassa sekunnin murto-osan kestävän adrenaliiniryöpyn ja pelästyksen, ehei. Minä en saanut unta sinä kyseisenä yönä.

Monesti jumpscareja pidetään todella halpana kauhuelokuvien ja -pelien keinona säikäyttää katsoja tai pelaaja. Dan Salvato onnistui kuitenkin rakentamaan tämän jumpscaren niin huolellisesti ja huomaamattomasti, että itse nimittäisin sitä pelihistorian parhaaksi jumpscareksi. Miksi Sayorin kuolema jumpscare toimii niin hyvin?

Ensinnäkin, tämä peli ei vaikuta yhtään kauhupeliltä ensimmäisen parin pelitunnin aikana. Pelaaja tottuu tähän mukavuuteen, tutustuu ja tykästyy hahmoihin, eikä mikään vaikuta olevan vinossa. Ainoa mikä pitää pelaajan mielen kyseenalaistamassa asioita, on alkuun ilmestynyt varoitus. Kyseinen varoitus saa pelaajan ylianalysoimaan eri asioita tarinan sisällä ja epäilemään hahmoja. Kukaan ei kuitenkaan voisi arvata, mitä ensimmäisen näytöksen loppu tuo tullessaan. Tätä jumpscarea periaatteessa odottaa tulevaksi, ja kun se viimein tapahtuu, se todellakin antaa psykologisen kauhun ystäville juuri sen, mitä he psykologiselta kauhulta odottavat. Tässä kohtaa DDLC heittää pelaajan suoraan altaan syvään päähän, eikä peli enää ollenkaan piilottele kauhuelementtejään. Sayorin kuolema on loistava alku sille kaikelle kauhulle, mikä pelaajaa vielä odottaa. 

Toinen syy tämän jumpscaren onnistumiselle on se, että pelaaja todellakin pääsee tykästymään Sayoriin. Hän vaikuttaa aidolta ja samaistuttavalta hahmolta. Kun hän kuitenkin ensimmäisen näytöksen lopussa roikkuu katosta, tuntuu melkein siltä, että näkisi oikeasti ystävän ruumiin. Salvato rakentaa tämän tapahtuman hitaasti ja uskottavasti. Sayori on avautunut pelaajalle aiemmin masennuksestaan, joten tämä on aivan uskottava eteneminen tarinalle.

Kolmanneksi on pakko mainita kohtauksen musiikki. Aiemmin niin iloinen ja energinen musiikki vääristyy täysin, ruutu glitchaa, ja Monika ilmestyy ruudulle pelaajan yhä ollessa shokissa. Peli sulkeutuu, ja pelaaja jää vain katselemaan yhä järkyttyneenä näkemästään. Monika rikkoo neljättä seinää huolella, ja pelaaja koittaa prosessoida näkemäänsä. Psykologinen kauhu on täydellinen sana kuvaamaan tätä peliä, koska se todellakin pääsee pelaajan ihon alle. Lisäksi se rikkoo kaikki pelaajan oletukset tästä pelistä ja sen tarinasta viimeistään tässä kohdassa, eikä paluuta enää ole.

Tässä olivat syyt, miksi pidän Sayorin kuolemakohtausta parhaana jumpscarena videopelien historiassa. Se on niin hyvin kirjoitettu, että se jää pelaajan ihon alle vielä vuosia myöhemminkin matelemaan. Mitä mieltä sinä olet jumpscareista? Onko sinulla suosikki jumpscarea? Piditkö itse tästä DDLC jumpscaresta? 

Hyvää halloweenia 🎃

perjantai 22. lokakuuta 2021

Mitä katsoa halloweenina?

Päivät ovat alkaneet lyhentyä. Pimeä tulee joka päivä hiukan aikaisemmin ja kestää joka yö hiukan pidempään. Lempijuhlani on pian täällä, tuo kauhulle ja kaikelle pelottavalle omistettu juhla. Halloween on aina ollut minulle yksi vuoden kohokohdista. Silloin pääsee pukeutumaan pelottaviin asuihin, katsomaan kauhuelokuvia, pelaamaan kauhupelejä, ja nauttimaan erilaisista kammottavista asioista teekupposen äärellä. 

Rakastan kauhua, mikä on yksi syy sille, että rakastan myös halloweenia. Siksi ajattelin, että jakaisin tässä postauksessa omia suosikkisarjojani, joita tulee uudelleenkatsottua joka halloweenina. Tämä ei ole top lista, joten mainitsemani sarjat eivät ole postauksessani missään paremmuusjärjestyksessä. Kaikki nämä sarjat ovat lähellä sydäntäni. Jos sinulla on vaikeuksia löytää halloween katsottavaa, tämän listan luettuasi olet toivottavasti löytänyt jotain, mikä herättää mielenkiintosi!

Over the garden wall

Tämä on yksi niistä sarjoista, jonka katson uudestaan joka vuosi. Over the garden wall on Cartoon Networkin sympaattinen tarina veljeksistä, jotka eksyvät synkkään metsään nimeltä Unknown, josta he yrittävät löytää ulos. Beatrice niminen tyttö, joka on kirottu linnuksi, lupaa auttaa veljeksiä löytämään pois metsästä, jos he auttavat häntä löytämään Adeleide nimisen naisen, joka voi rikkoa Beatricen kirouksen. 
Over the gardenwall on animoitu, eikä se ole kovin pelottava, mutta sen tarina sopii täydellisesti halloween katseluun. Sarja on todella tunnelmallinen, ja Gregin ja Wirtin seikkailu Unknown-metsän lävitse on täynnä yliluonnollisia kohtaamisia, mieltäkutkuttavia mysteerejä, sekä todella aitoja ja sydämellisiä tunteita. Tässä sarjassa on vain 10 jaksoa, joten se on nopea ja helppo katsoa yhdeltä istumalta. Tämä voisi olla juuri sinun halloween katseltavasi, jos pidät mysteereistä, ja aidon tuntuisista hahmoista, sekä surullisista juonenkäänteistä. Minä en koskaan kyllästy Over the garden walliin, ja joka katselukerralla löydän siitä jotain uutta. 

Salad fingers

Tämä on David Firthin websarja, jonka ensimmäinen jakso julkaistiin jo 14 vuotta sitten. Tämä sarja on yksi ensimmäisistä websarjoista, jonka katsoin, joten se on minulle erittäin nostalginen. Salad fingersin tarinaa on vaikea selittää, koska siinä ei ole selkeää suoraviivaista tarinaa. Youtuben syövereistä löytyy kuitenkin monia "Salad fingers explained" ja teoria videoita koskien kyseistä sarjaa. Jos pidät oudoista ja oudon pelottavista sarjoista, tämä kannattaa tsekata! Se on ilmaiseksi katseltavissa Firthin kanavalla. Jos Salad fingers on makuusi, Firthin muutkin luomukset ovat yhtä ihastuttavan outoja ja sopivat loistavasti halloween katseluun.

Mandela Catalogue

Tämä on todella uusi sarja, jonka löysin Youtubesta itse asiassa viime viikolla. Siitä on tullut ulos vasta muutama jakso, joten se on todella nopea katsoa. Mandela Catalogue on loistava analog horror, eli analogista kauhua hyväksi käyttävä sarja, joka kertoo "alternate" nimisistä olennoista. Nämä olennot ovat vaarallisia ja valtio neuvoo ihmisiä välttämään niitä. Nämä oliot ovat niin vaarallisia, että jopa viranomaisia on neuvottu olemaan auttamatta ihmisiä, jotka ottavat heihin yhteyttä liittyen olentoihin. Mandela Cataloguen tarina sisältää kristillisiä teemoja. "Alternate" olennot ovat jonkinlaisia saatanallisia olentoja, jotka aiheuttavat todella kammottavia kuolemia. Katsoin muutaman teoria videon kyseistä sarjaa koskien, ja videoiden teorioitsijat olivat hiukan eri mieltä siitä, miten nämä olennot tappavat uhrinsa. Mysteerien ystävät tulevat siis varmasti nauttimaan tästä sarjasta.

VIVINOS

Minako's room
Tämäkin suositus löytyy ilmaiseksi Youtubesta. Vivinos on korealainen animaatiotubettaja, joka tekee päällepäin söpöltä näyttäviä, iloisia ja värikkäitä animetyylisiä musiikkivideoita. Nämä musiikkivideot kuitenkin sisältävät suuren yllätyksen niille, jotka klikkaavat musiikkivideoihin odottaen iloista animemusiikkivideota. Vaikka musiikkivideoiden laulut ovat japaninkielisiä, videoista löytyy englannin kieliset tekstitykset. Näistäkin videoista löytyy rutkasti "explained" ja teoriavideoita, jos aihe jää kiinnostamaan. Odotan innolla, että hän julkaisee niitä lisää, koska tällä hetkellä en itse osaa yhdistää niitä kaikkia vielä toisiinsa. Omat suosikkini Vivinoksen videoista tähän mennessä ovat Suki Suki Daisuki ja Minako's room. Jos olet kauhun ja hyvän musiikin ystävä, tämä on sinulle täydellistä halloween katseltavaa.

Nightmare before Christmas

Ah, klassikko! Tarvitseeko tämä elokuva edes esittelyjä? Nightmare before Christmas, tai kuten se on suomennettu Painajainen ennen joulua, on yksi Tim Burtonin rakastetuimmista elokuvista. Vaikka tämä elokuva on suunnattu lapsille, eikä se ole oikeasti kovin pelottava, sen tunnelma saa kenet tahansa virittymään halloweenin henkeen. Onko edes olemassa halloween katselusuosituslistaa, jossa tätä elokuvaa, tai muita Burtonin elokuvia, ei olisi ollenkaan mainittu? Tuskin. Jos kaipaat jotain nostalgista, tämä löytyy Disney+ suoratoistopalvelusta.

Jos et kuitenkaan vielä ole jostain syystä nähnyt tätä elokuvaa, se kertoo Halloween-kaupungista, sen kammottavista asukeista, ja sen johtajasta, "Pumpkin king" (kurpitsakuningas) Jack Skellingtonista, joka on kyllästynyt halloweeniin ja samoihin vanhoihin perinteisiin. Hän löytää vahingossa portaalin joulumaailmaan, ja rakastuu tähän uuteen juhlaan. Painajainen ennen joulua on tunnelmallinen ja nostalginen katselukokemus, joka sisältää upeita lauluja, seikkailun, ja erittäin rakastettavia ja ikonisia hahmoja. Tätä suosittelen erittäin vahvasti!

Petscop

Jälleen ilmaiseksi katseltava websarja Youtubessa. Oletko pelivideoiden ja Let's play-kanavien ystävä? Petscop on sitten juuri sinulle sopiva halloween katsottava. Tämä onkin vähän pidempi ja aikaa vievämpi sarja, jossa riittää katsottavaa niillekin, jotka tykkäävät ahmia sarjoja yhdeltä istumalta. 

Petscop vaikuttaa aluksi aivan tavalliselta pelivideolta. Kanavan ylläpitäjä Paul väittää, että Petscop on peli, joka oli tarkoitus julkaista Playstation konsolille, mutta sen tekijä ei saanut sitä valmiiksi. Mitä pidemmälle Paul pääsee pelissä, sitä oudommaksi tarina käy. Tarina vaikuttaa liittyvän jotenkin murhaan, joka tapahtui oikeassa elämässä, ja Paul vaikuttaa tietävän pelistä enemmän kuin näyttää. Tätä enempää en sanokaan tästä sarjasta, koska Petscop on parasta nauttia mahdollisimman vähillä etukäteistiedoilla. 

The operator

Viimeisenä, muttei vähäisimpänä, haluan suositella Sam Barnettin websarjaa The Operator. Se kertoo Info corp nimisestä yhtiöstä, joka ilmoittaa aloittavansa uuden kokeilun, jonka pitäisi nostaa työntekijöiden tehokkuutta 80%. Tämä kokeilu kuitenkin paljastuu joksikin todella vaaralliseksi ja häiritseväksi. The Operator on taitavasti tehty vaha-animaatio, joka oikeasti onnistuu pelottamaan katsojaa. Tarina on vertahyytävää scifiä, eikä sitä voi lakata katsomasta, kun sen aloittaa. Sam Barnett on todella lahjakas animoimaan, ja toivon, että häneltä ilmestyisi tulevaisuudessa lisää jotain uutta. Pidän hänen tavastaan kertoa tarinoita erittäin paljon. 

Toivottavasti tältä listalta löytyy sinulle jotain mielenkiintoista katsottavaa halloweeniksi! Onko sinulla lisää katselusuosituksia, joita en maininnut tässä postauksessa? Tai onko sinulla jotain mielipiteitä ehdottamistani sarjoista? Toivotan sinulle pelottavaa halloweenia näiden suositusten parissa.

perjantai 15. lokakuuta 2021

Mikä death game-tarinoissa kiehtoo?

Hiljattain Netflixissä julkaistu sarja Squid game on kerännyt todella paljon suosiota. Moni ystäväni on suositellut sarjaa minulle, ja sitä on hehkutettu lähes jokaisessa sosiaalisessa mediassa, jota käytän. Päädyin itsekin katsomaan Squid gamen, koska olen suuri death game-tarinoiden ystävä. Minusta kyseinen sarja oli keskinkertainen verrattuna muihin katsomiini, pelaamiini tai lukemiini death game-tarinoihin. Squid game on mielestäni kuitenkin hyvä ensikosketus death game-tarinoihin, jos ei ole kokenut niitä aiemmin. 
Koska Squid game on niin suosittu ja pidetty, aloin miettimään, miksi death gamet puhuttavat ihmisiä. Miksi itsekin rakastan death game-tarinoita niin paljon? Miksi death game-tarinat jäävät parhaiten mieleen? Tässä postauksessa on vain omaa pohdintaani ja mielipiteitäni asiasta, en ole tutustunut psykologisiin tutkimuksiin, tai muiden tekemiin blogipostauksiin. Omaa pohdintaani tukevat vain omat mielipiteeni, sekä esimerkiksi keskustelut, joita olen käynyt eri death game-tarinoista ihmisten kanssa.

Ensimmäinen asia, joka death game-tarinoissa minua kiehtoo, on niiden julmuus. Kun ajatellaan koko death game-tarinan konseptia, se on todella synkkä ja raaka. Se, että otetaan joukko ihmisiä johonkin rajattuun tilaan, ja pistetään heidät pelaamaan erilaisia pelejä pysyäkseen hengissä, tai usutetaan heidät tappamaan toisiaan, että voisivat itse pysyä hengissä, on sanoinkuvaamattoman kauhea tilanne. Ihmiset ovat luonnostaan kiinnostuneita kaikesta kauheasta. Sille löytyy psykologiasta jopa oma sana: morbid curiosity, eli sairaalloinen uteliaisuus näin karkeasti suomennettuna. Moneen death game-tarinaan liittyy juurikin mysteeri, joka saa katsojan kysymään, että miksi tai miten kukaan voisi pistää muita sellaiseen tilanteeseen, tai miksi kukaan haluaisi järjestää oikean death gamen. Lisäksi mysteerien ratkominen on minusta todella mielenkiintoista, ja death gamet ovat oiva tarinamuoto mysteerien luomiselle.

Hyvän death game-tarinan tärkein asia on mielestäni death gameen valitut hahmot. Miksi juuri heidät on valittu pelaamaan? Keitä nämä hahmot ovat? Millainen moraali heillä on? Mitä he ovat valmiita tekemään selviytyäkseen hengissä? Hahmot ovat death game-tarinoiden sielu. Hahmot kuljettavat death game-tarinaa. Heidät on pistetty vaikeaan tilanteeseen, joissa ihmisten sisin persoona ja aidot moraalit tulevat esiin. Kuolema tuo hahmoissa esiin sisimmän pelon, joka saa heidät käyttäytymään aivan eri tavoin kuin tavallisissa tilanteissa. Meidät on luotu tekemään kaikkemme selviytyäksemme, ja nämä tarinat nostavat esiin hahmojen, ja samalla myös meidän sisimmän toivomme ja epätoivomme. Katsojina, lukijoina, tai pelaajina voimme samaistua tarinoiden eri hahmoihin, ja kuvitella turvallisesti kotisohvalla mitä itse tekisimme kyseisissä tilanteissa. Death game-tarinoiden hahmot voivat toimia ikään kuin peileinä meille, ne voivat auttaa meitä kyseenalaistamaan omat moraalimme. 

Riippuen death game-tarinasta, kolmas syy on yhteiskunta kritiikki. Monessa death game-tarinassa, joita itse olen katsonut, kyseenalaistetaan myös yhteiskunnan moraali. Kuten jo mainittu, yksi syy death game-tarinoiden mielenkiintoisuuteen on ihmisten luonnollinen taipumus kiinnostua kaikesta kammottavasta. Moni näistä tarinoista kyseenalaistaa näiden tarinoiden seuraajien moraalia. Vaikka kaikki näistä tarinoista ovat fiktiivisiä, moni niistä kritisoi meitä niiden seuraamisesta. Kauppa toimii niin, että sitä tarjotaan mitä kysytään, joten jos moni haluaa katsoa death game-tarinoita, niitä tehdään. Monissa death game-tarinoissa, joita olen elämäni aikana katsonut, lukenut ja pelannut, kyseiset pelit ovat paljastuneet viihteeksi. Ne on järjestetty tarinan sisäisessä maailmassa viihdyttämään ihmisiä samalla tavalla kuin meidän maailmassamme esimerkiksi reality tv-sarjat. 

Toisaalta jotkut death game-tarinat, kuten The Circle, kritisoi yhteiskuntaa siitä, miten yhteiskunta arvottaa erilaisia ihmisiä. Kyseisessä elokuvassa ei paljasteta hahmojen nimiä, vaan kaikki äänestävät yhdessä siitä, kuka kuolee, lähes täysin pintapuolisesti. Tämä death game-tarina kertoo siitä, millaisia ihmisiä ja ominaisuuksia pidetään yhteiskunnassa arvokkaana, ja mitä ollaan valmiina uhraamaan. Se pistää katsojankin miettimään, ketkä hän itse uhraisi ja säästäisi. 

Tässä oli muutama syy sille, miksi itse rakastan death game-tarinoita. Lyhyesti sanottuna death game-tarinoiden hahmot ja mysteeri, sekä tapa kritisoida yhteiskuntaa ja ihmisten moraalia saa minut nauttimaan näistä tarinoista. Rakastan tarinoita, joissa pääsen tutustumaan hahmoihin kuin ystäviin, ja joka pakottaa minut pohtimaan omia arvojani ja omaa maailmaani. Omia lempi death game-tarinoitani ovat ehdottomasti Netflixin Alice in borderlands, Danganronpa, ja Your turn to die, ja minusta olisi mukava kuulla myös sinun lempi death game-tarinoistasi tämän postauksen kommenteissa. Miksi sinä pidät death game-tarinoista? Nautitko sinä Squid gamesta? Mikä on sinun lempi death game-tarinasi?

perjantai 8. lokakuuta 2021

Miten sarjojen katselukokemukset ovat muuttuneet?

Blair witch project on yksi maailman tunnetuimmista kauhuelokuvista. Se oli aikanaan erittäin kohuttu, koska se oli kuvattu found footage tyylisesti, ja moni uskoi kyseisen elokuvan olevan aito. Elokuvan näyttelijät menivät elokuvan julkaisun jälkeen hetkeksi piiloon julkisuudesta, jotta Blair witch project vaikuttaisi vieläkin vakuuttavammalta. Tämä temppu toimi, ja johti jopa oikeudenkäyntiin. 

Mitä luulette, että tapahtuisi, jos Blair witch project julkaistaisiinkin nykypäivänä? Jos sitä ei olisikaan julkaistu vuonna 1999, vaan se tulisikin elokuviin tänäpäivänä? Mitä tapahtuisi, jos sitä mainostettaisiin aitona kuten 22 vuotta sitten, saisiko se yhtä suuren suosion? Uskoisiko kukaan? Ei tietenkään. Vaikka internet oli tuolloin jo olemassa, se ei ollut lähelläkään yhtä käytetty kuin nykyään. Nykyään lähes kaikilla on pääsy internettiin ja kuka tahansa voi julkaista tänne mitä haluaa, milloin haluaa.

Internet on mahdollistanut sen, että sarjojen katselusta, pelien pelaamisesta, ja lukemisesta on tullut sosiaalinen aktiviteetti. Monen lempiasiani ympärille on syntynyt fanikunta, eli fandomi, joka voi jakaa keskenään teorioita, mielipiteitä, fanitaidetta ja meemejä. Fandomit ovat suurimmaksi osaksi olleet itsellenikin todella positiivinen kokemus.

Netflix ja muut suoratoistopalvelut ovat myös vaikuttaneet sarjojen katselutapaan omalla tavallaan. Kaikki voidaan katsoa nopeasti yhdeltä istumalta, joten jos haluaa nykyään olla osa fandomia, täytyy koettaa katsoa sarjat ja elokuvat mahdollisimman nopeasti. Parhaat fandomikokemukset syntyvät mielestäni kuitenkin silloin, kun sarjan jaksoja julkaistaan yksi kerrallaan säännöllisin väliajoin.

Internet on mielestäni lyhentänyt sarjojen elinikää. Meemit elävät vain muutaman viikon, jos sitäkään, ja sarjat pysyvät elossa niin kauan, kun niissä riittää katsottavaa. Päätin kesän aikana katsoa yhden nuoruuden lempisarjoistani uudestaan: Gravity falls. Nautin sarjasta yhä, vaikka katselukokemukseni oli täysin erilainen kuin teininä. Mikä on muuttunut? Sarja on vieläkin täysin sama kuin aina ennenkin. 

Kun katsoin Gravity Fallsin ensimmäistä kertaa, se ei ollut tullut ulos vielä kokonaan. Katsoin sitä siis silloin, kun sen jaksoja joutui vielä odottamaan. Jokaisen jakson jälkeen menin heti sosiaaliseen mediaan, ja keskustelin näkemästäni jaksosta muiden sarjan fanien kanssa. Me keksimme omia teorioitamme siitä, miten sen juoni kehittyisi, mitä tietyt juonenkäänteet merkitsivät, tiettyjen hahmojen psykologiasta, ja jaoimme toisillemme esimerkiksi Vailskibum94:n videoita, koska hän teki tuolloin todella mielenkiintoisia teoriavideoita monesta eri animaatiosarjasta. Saman kokemuksen minulle antoivat myös Star vs The forces of evil ja Steven Universe. 

Kaikki tähän asti mainitsemani sarjat ovat sellaisia, joiden katselukokemus on täysin erilainen riippuen siitä, olitko paikalla katsomassa sitä silloin, kun sarjaa vielä julkaistiin, tai jos katsot sen nyt. Tietysti nytkin on helppo löytää fanien tekemää taidetta, Cartoon Universe Youtube kanavan teoriat ja analyysit, sekä meemejä, mutta katselukokemus ei silti ole samanlainen. Minusta on todella nostalgista muistella sitä, kuinka näiden sarjojen fandomit odottivat kärsivällisesti, kun sarjan julkaisussa oli pitkiäkin kausia, jolloin mitään ei tapahtunut. Se, kuinka fandomi heräsi eloon pienimmistäkin sarjaa koskevasta uutisesta, Steven bombit, SVTFOE uudet shipit, Gravity Fallsin päiväkirjojen kirjoittajan paljastuminen... kaikki nuo olivat jotain aivan erityistä, varsinkin jos sen pääsi kokemaan "in real time", silloin kun se julkaistiin. 

Jos et vielä ole nähnyt mainitsemiani sarjoja, suosittelen niiden katselua yhä lämpimästi. Sarjat itsessään omaavat mielestäni ainutlaatuiset ja upeat tarinat, vaikka katselukokemus ei nykypäivänä tule olemaan läheskään samanlainen kuin mitä se oli silloin, kun nämä sarjat olivat vielä tuoreita. Jos taas haluat päästä kokemaan samankaltaisen katselukokemuksen kuin mitä Gravity Falls, Steven Universe ja SVTFOE minulle aikoinaan antoivat, kannattaa käydä vilkaisemassa Vivziepopin sarja Helluva boss. Se on ilmaiseksi Youtubessa, ja sen ensimmäinen kausi lähenee loppuaan. Myös Vivziepopin toinen sarja Hazbin hotel kannattaa tsekata. Jos pidät tässä postauksessa mainitsemistani sarjoista, tulet varmasti pitämään tästä, koska se on aikuisille suunnattu animaatiosarja. Vivziepopista huomaa, että hän on itse ollut osana montaa eri fandomia, koska kaikista hänen animaatiosarjoistaan paistaa läpi rakkaus animaatioon ja tarinankerrontaan. Minusta on todella upeaa, että olemme saaneet fellow fanitytön nostettua näin suureen suosioon. 

Toki on olemassa poikkeuksia. Esimerkiksi The Office, sekä JoJo's bizarre adventure ovat ikuisuussarjoja. Kun The Office tuli Netflixiin katsottavaksi, se sai paljon uusia katsojia ja faneja, mutta kaikki tunnistavat kyseisestä sarjasta syntyneet meemit, vaikkei olisi nähnyt yhtäkään jaksoa koko sarjasta. JJBA on toinen hyvä esimerkki tästä. Itse katsoin sen myös vasta viime vuonna, ja sainkin sitä kautta tietää, kuinka suuri osa minuakin eniten naurattaneista meemeistä on ollut peräisin tästä sarjasta, vaikken edes tiennyt sitä. Meemattavuus on minusta siis yksi niistä asioista, jotka lisäävät sarjan elinikää, sekä sitä, kuinka helppo siitä on nauttia pitkänkin ajan jälkeen.

Sarjojen katseleminen on nykypäivänä siis hyvin erilaista kuin ennen. Niiden katsominen pitkään sen jälkeen, kun ne ovat jo tulleet ulos, ei enää tunnu yhtä hauskalta, koska sarjojen fandomit ovat ehtineet jo kuolla. Minulla itsellänikin on usein paljon sanottavaa katsomistani sarjoista, joka on suurin syy sille, miksi aloitin tämän bloginkin. Haluan jakaa sanottavani lempiasioistani, ja keskustella sarjojen, pelien ja kirjojen teemoista, teorioista koskien niitä, sekä hahmojen psykologiasta. Lisäksi nautin siitä, kun pääsee nauramaan sarjoja koskeville meemeille, ja itsekin tekemään sarjaa koskevia vitsejä muiden kanssa. Se, että internetissä voi keskustella sarjoista milloin tahansa, on tehnyt sarjojen katselusta mielestäni vielä nautinnollisempaa kuin mitä se ennen oli, vaikka nykyään Blair witch project kaltaiset projektit eivät toimisikaan, koska nykyään ihmiset saavat helposti selville sen, että kyseessä oli elokuva, tai vaikka ARG.

Mikä sinun mielestäsi on parasta sarjan katsomisessa? Oletko katsonut postauksessani mainittuja sarjoja? Onko sinusta katselukokemus erilainen riippuen siitä, pääsetkö katsomaan sarjan silloin kun se julkaistaan, tai jos katsot sen myöhemmin? Mitkä sarjat ovat itsellesi tuoneet parhaita kokemuksia?

perjantai 1. lokakuuta 2021

WandaVision ensi kosketuksena Marveliin

 WandaVision on Marvel comicsin sarjakuvahahmoihin perustuva tilannekomedialta vaikuttava sarja, joka julkaistiin Disney+ palvelussa tämän vuoden alussa. Tämä sarja on nopea katsottava, koska siinä on vain yhdeksän jaksoa. Marvel ei ole minulle kovin tuttu. Olen nähnyt Marvel elokuvista vain ensimmäisen Ironmanin, joten aluksi en edes tajunnut, että WandaVision liittyy jotenkin Marveliin. Googlailtuani hiukan, netistä löytyi artikkeleita ja foorumi postauksia, joissa neuvottiin ja suositeltiin katsomaan tietyt Marvel elokuvat ennen WandaVisionia. Itse halusin kuitenkin katsoa WandaVisionin loppuun, koska olin jo jäänyt koukkuun. Tässä on siis ei-Marvel-fanin näkemys WandaVisionista!

Sarja alkaa esittelemällä päähenkilöt: Wanda Maximoffin ja hänen aviomiehensä Visionin. He ovat juuri muuttaneet yhdessä New Jerseyssä sijaitsevaan kaupunkiin nimeltä Westview, jossa he pääsevät aloittamaan yhteisen elämänsä häittensä jälkeen. Wandalla ja Visionilla on kuitenkin salaisuus; Wandalla on telepaattisia ja telekineettisiä taikavoimia, kun taas Vision on robotti. Heidän elämänsä vaikuttaa täydelliseltä, jopa hieman liian täydelliseltä. Heillä on upea koti, kaikki ovat koko ajan onnellisia ja iloisia, ja vaikka asiat menisivät hiukan mönkään, ne menevät mönkään viihdyttävällä sekä kliseisellä tavalla, josta Wanda ja Vision selviävät yhdessä, ja oppivat jakson päätteeksi aina jotain. Katsojana minulla oli kuitenkin koko ajan sellainen olo, että tässä on nyt jotain mätää. WandaVision vaikuttaa siltä kuin se yrittäisi olla tilannekomedia.

Sitten tulivat ensimmäisen jakson lopputekstit. Nämä lopputekstit viimeistään jättivät hiukan oudon maun katsojan suuhun. Itsekin jäin miettimään, että mitä ihmettä. Jotakin mysteeristä on tekeillä, mistä katsojalla ei ole tässä vaiheessa vielä aavistustakaan. Kun seuraava jakso alkaa, ollaan hypätty tilannekomediassa 70-luvun tyyliin. Ensimmäinen jakso oli tyyliltään 60-luvun tilannekomedia, joten hämmennyin aluksi hiukan. Viimeistään kolmas jakso saa katsojan investoitumaan tämän sarjan tarinaan täysin.

Seuraava kappale sisältää suuria juonipaljastuksia WandaVisionista, voit hypätä kappaleen yli lukemaan omat mietteeni sarjasta ja sen tarinasta.

Wandan ja Visionin yhteiselo jatkuu täydellisen oloisena jaksosta jaksoon, mutta Visionkin alkaa huomata epäkohtia tässä tilannekomedia maailmassa, jossa he elävät. Jakso jaksolta saamme tietää Wandasta enemmän ja enemmän, ja mitä enemmän hänestä tiedämme, sitä epäilyttävämmältä hän vaikuttaa. Lopulta Vision pääsee juttelemaan muutaman naapurinsa kanssa ilman Wandan valvovaa silmää tirkistelemässä, ja pääsee jyvälle vaimonsa puuhista. Pian hän myös saa yhteyden Westview:n ulkopuolella työskenteleviin agentteihin, jotka paljastavat hänelle, että Wanda on vallannut koko Westview:n luodakseen itselleen ja Visionille täydellisen elämän. Kaikki ihmiset siellä ovat Wandan hallinnassa, mutta jaksojen edetessä paljastuu, ettei Wanda pidä heitä vankina ihan vain pahaa pahuuttaan, vaan koska hän suree.

Tähän loppuvat juonipaljastukset.

The Avengers (Kostajat) mainitaan WandaVisionissa monta kertaa, joten uskon, että Marvel elokuvia katsoneet ihmiset varmasti ymmärtävät jotkin yksityiskohdat tästä sarjasta paremmin kuin minä, mutta minäkin nautin tästä sarjasta. Mielestäni WandaVision on todella koskettava kertomus suremisesta, menetyksestä ja irtipäästämisestä. Se, miten aikuisen ihmisen suru voi heijastua omaan ympäristöön todella tuhoisalla tavalla on kuvattu tässä sarjassa todella koskettavalla tavalla. 

Suosittelen tätä sarjaa lämpimästi kaikille, jotka sitä eivät vielä ole katsoneet. Minusta tämä sarja on ymmärrettävissä myös ilman, että olisi katsonut Marvelin aikaisempia tuotoksia. Minä nautin mysteereistä todella paljon, ja rakastan sitä, kun tarina kietoutuu jotenkin jonkin hahmon psykologiaan. WandaVision kutkuttaa minunkaltaiseni mysteerin ja psykologisen trillereiden ystävää juuri oikeista paikoista, joten jos itsekin tunnistaudut mysteerien ja psykologisten trillereiden faniksi, tätä ei kannata missata.

Mitä mieltä sinä olet WandaVisionista? Jos et ole vielä katsonut sitä, aiotko katsoa sen? Ja tietenkin: jos olet Marvel fani, minusta olisi mielenkiintoista kuulla, vaikuttiko se, että olet jo nähnyt aiempia Marvel tuotantoja katselukokemukseesi? 

Kikka, enemmän kuin viihdyttäjä

Pidemmän bloggailutaukoni aikana, tätä viikottaista kirjoittelua on tullut jo ikävä. Koulu on syönyt kaiken aikani, joten blogi oli pakko pi...